Wiodący brytyjski kolejowy przewoźnik towarowy uruchomił bezpośrednie połączenie intermodalne łączące Rzepin z Rotterdamem. Realizację przewozów zapewnią jego spółki zależne – polska Freightliner PL, niemiecka Freightliner DE oraz niderlandzka Rotterdam Rail Feeding. Pociągi przewożące naczepy samochodowe do terminala promowego P&O w Rotterdamie będą kursować trzy razy w tygodniu.
Rozwój transportu intermodalnego w Polsce nadal nie przebiega w oczekiwanym przez tempie. W efekcie na sieci dróg krajowych wciąż przybywa samochodów ciężarowych, które generują coraz większe emisje CO2 i inne negatywne efekty zewnętrzne. Każdy rok przynosi jednak nowości na polskim rynku przewozów intermodalnych – sukcesywnie wzrasta zarówno liczba terminali kontenerowych, jak i regularnych połączeń kolejowych, które łączą zarówno obiekty na terenie Polski, jak również polskie i zagraniczne “suche porty”. Należy jednak mieć na uwadze, że transport intermodalny to nie tylko przewozy kontenerów, ale również m.in. naczep samochodowych.
Także w tym obszarze następują sukcesywnie zmiany na intermodalnej mapie kraju. W marcu nowe połączenie kolejowe przeznaczone do przewozów naczep samochodowych uruchomił Freightliner Group. W ramach nowej usługi połączone zostaną BTT Rail Terminal Rzepin oraz terminal promowy P&O w porcie morskim w Rotterdamie, obsługującym połączenia do Wielkiej Brytanii. Przewozy kolejowe będą realizowane trzy razy w tygodniu przez spółki zależne brytyjskiego potentata – Freightliner PL, Freightliner DE oraz Rotterdam Rail Feeding. Można powiedzieć, że nowa usługa stanowi praktyczny, niemal dosłowny przykład realizacji postulatu znanego pod hasłem “TIR-y na tory”.
Naczepy samochodowe do Rzepina mają przyjeżdżać głównie z Poznania, Łodzi i Katowic. Freightliner Group podkreśla, że jest to jego pierwsze połączenie kolejowe realizowane na trasie Rzepin – Rotterdam, a korytarz transportowy łączący Niderlandy z Polską przez Niemcy jest wysoce perspektywiczny, dlatego w przyszłości niewykluczony jest dalszy rozwój usług, np. poprzez wydłużenie relacji z Rzepina do innych terminali intermodalnych w Polsce. Trzeba tu podkreślić, że obiekt w Rzepinie jest relatywnie mały – zajmuje powierzchnię 1,6 hektara, a w odniesieniu do przeładunku kontenerów jego przepustowość wynosi 40 tys. TEU.
Warto dodać, że w październiku 2023 roku zakończyła się
modernizacja i rozbudowa terminala promowego w Świnoujściu, obejmująca m.in. jego dostosowanie do obsługi przewozów intermodalnych.
Pierwszy pilotażowy pociąg intermodalny, uruchomiony przez Freightliner PL, dotarł do niego pod koniec ubiegłego grudnia, o czym informował “Rynek Infrastruktury”. Przypomnijmy, że pilotażowy pociąg przywiózł do Świnoujścia z Włosienicy w Małopolsce Zachodniej naczepy samochodowe, które po dotarciu do terminala promowego w Trelleborgu w południowej części Szwecji miały zostać przewiezione do Sztokholmu i Göteborga.